Upoznaj platformu “Od malih nog(u)”
– Piše: Sofija Drakulović –
OD MALIH NOG(U) je regionalna platforma čija je ideja da dugoročno radi na jačanju regionalne saradnje u oblasti pozorišta za djecu i mlade, kako bi na tom putu postigla zajedničke ciljeve.
Marija Backović, predstavnica Crne Gore na platformi ,,OD MALIH NOG(U)“ je istakla: ,,Cilj platforme je da sistemski unaprijedimo oblast pozorišnog stvaralaštva za djecu i mlade u regionu. Želimo da utičemo na obrazovni sistem koji mora da integriše i ovu oblast u svoj plan i program, da učestvujemo u izmjenama zakona o kulturi i pozorištu, da utičemo na strategije razvoja kulture u cilju unaprjeđenja sektora i razvoja publike. Cilj je da ne postoji dijete koje barem jednom mjesečno ne pogleda predstavu. Cilj nam je da kolege i koleginice shvate da je najodgovornije stvarati za djecu, da stvaramo kvalitetne i nadahnjujuće predstave.“
,,Imamo fantastičan tim za teatrologiju i kritiku. Maja Mrđenović (CG), Igor Tretinjak (HR), Zala Dobvšek (SLO), Andrej Čanji (SRB), Mario Kikaš (HR), Divna Stojanov (SRB), Tjaša Bertoncelj (SLO), Mina Petrić (SRB) / nevjerovatno daroviti, obrazovani i entuzijastični ljudi.
Budući koraci su promocija platforme i prikupljanje što više materijala, nastavak regionalnih konferencija na važne teme pozorišta za djecu i mlade, promocija platforme na festivalima u regionu i organizacija prvih edukativnih programa za studente i mlade umjetnike i umjetnice.
U budućnosti se nadamo širenju platforme i na ostale zemlje regiona, pozicioniranje na evropskoj kulturnoj mapi i podršku lokalnih, državnih i evropskih fondova.“ – dodaje Backović.
Zajednički cilj je objedinio Ajdu Tomazin (SLO), Sonju Petrović (SRB), Anju Pletikosu (HR), Tijanu Grumić i Milju Mazarak (SRB) kao i Mariju Backović i time je nastala ova regionalna platforma.
„U Hrvatskoj je kazalište za djecu i mlade na zavidnoj razini zapravo – puno se stvara, igra i gostuje, predstave idu na festivale po čitavom svijetu i osvajaju nagrade, ostvaruju se međunarodne suradnje i na razini globalne zajednice, rekla bih da je vidljivo i poznato – onoliko koliko je to moguće za jednu malu državu i kulturu. Sve to ima svoje naličje: s jedne strane, imam dojam da je to rezultat ogromnog ulaganja i entuzijazma skupine ljudi kojima je stalo, a s druge prolazi ispod radara svima ostalima. I onda se događaju ulaganja vremena, energije i ljubavi – stoga i rezultati, ali i potpuna šira nezainteresiranost, pa i djelomično ignoriranje sektora od strane sustava. Sve se naime trpa u isti koš, umjetnici dobivaju manje honorare kada rade “za djecu”, istovremeno se na njih gleda pomalo posprdno, a generalno stanje onda ostavlja mogućnost za estetski i etički uistinu upitna rješenja. Institucionalna kazališta imaju svoj repertoar, dok nezavisni guraju, riskiraju i pomiču granice. Gradska kazališta su unazad nekoliko mjeseci radila, dok su nezavisni pokušavali – to je najbolji pokazatelj stanja stvari.
Početak preporoda počinje s publikom. Valja osvijestiti koje su to potrebe publike i prema tome graditi sve ostalo – tek tada uistinu možemo uskladiti procese stvaranja s onima nakon premijere (postprodukcija), detektirati učinkovite metode i modalitete stvaralaštva, dovesti kazalište za djecu u visokoobrazovni sustav i nastaviti probijati se kroz džunglu zvanu kultura na Balkanu.“ – Anja Pletikosa.
„U Sloveniji je na prvi pogled situacija zadivljujuća, imamo veliki broj produkcija za djecu, neke sjajne državne programe podrške i umrežavanja obrazovnog sistema i institucija kulture, ali nažalost imamo i brojne probleme. Nezavisne produkcije teško opstaju, nijesu dobri mehanizmi finansiranja nezavisnih umjetnika, postoji krug ljudi koji dominira ovim sektorom i mladi stiču tisak da nema prostora za njih. Veliki problem je i centralizacija, tj programi su dostupni djeci koja žive u Ljubljani i mariboru, a u malim gradovima i mjestima mnogo manje. Nadam s eda će ova platforma pomoći u decentralizaciji i jačanju posebno nezavisnog sektora i interdisciplinarnih formi.“ – Ajda Tomazin.
„Pozorište za decu i mlade u Srbiji postoji ali nije tretirano adekvatno ni u pravnom, ni u obrazovnom, a ni u kolegijalnom smislu. Usudiću se da kažem da je sistemski zanemareno, posebno van velikih centara kao što su Beograd i Novi Sad. Upravo iz potrebe da ukažemo na ove probleme razvijamo platformu Od malih nogu. Neće biti lako ali mislim da ćemo biti jako glasne. Ova platforma može da ima veliki značaj za Srbiju i buduće generacije koje zaslužuju da im je dostupan kvalitetan pozorišni sadržaj.“ – Sonja Petrović.
Regionalna platforma OD MALIH NOG(U) danas ima i sajt www.odmalihnogu.org