Počele probe za predstavu “Ifigenija u Aulidi”
U kolašinskom Centru za kulturu uveliko se već održavaju probe za novu profesionalnu predstavu „Ifigenija u Aulidi“ koju će po kultnoj Euripidovoj tragediji režirati pozorišni reditelj Zoran Rakočević. Koproducenti predstave su i Centar za kulturu „Vojislav Bulatović – Strunjo“ Bijelo Polje i NVO Korifej teatar iz Kolašina.
U predstavi igraju glumci Anđelija Rondović, Jelena Đukić, Đorđije Tatić, Petar Novaković i Moamer Kasumović, dok će muziku za predstavu raditi Bojan Peko Minić. Predprodkciju potpisuje Jelena Šoškić, a predstavu sufinansira Ministarstvo kulture Crne Gore preko konkursa za razvoj kulture na sjeveru za 2020.godinu, uz finansijsku podršku Opštine Kolašin.
Kuriozitet je što kolašinski profesionalni glumci ulaze u saradnju sa glumcima širom zemlje u raznim projektima. Osim već poznatih domaćih imena, veliko je osvježenje što ćemo u zajedničkom projektu vidjeti Novakovića i Kasumovića.
Osobeni antički pisac i pozorišni reformator Euripid je treći veliki tragički pjesnik Grčke. Rodio se oko 480. godine p.n.e. na Salamini gdje rano prihvata sofistička učenja i prenosi ih u svoje tragedije, šireći tako novo prosvjetiteljsko nadahnuće. Dobija nadimak „pozorišni filozof“, dok ga sam Aristotel naziva najtragičnijim pjesnikom. U svojim komadima često se osvrće na aktulena politička događanja. Ostalo je zapisano da je Sofokle u znak žalosti za njim doveo svoj hor na pozorje bez uobičajenih vijenaca na glavi, što je predstavljalo i skandal i umjetničku inovaciju.
„Ifigenija u Aulidi“ je posljednje sačuvano djelo Euripida. Napisana je pred Euripidovu smrt, a praizvedena u Atini iste godine u režiji Euripida Mlađeg kada je osvojila prvu nagradu na Dionizijskom festivalu. Čuveni evropski reditelj Mihalis Kakojanis 1977.g. na osnovu drame snima svoj film koji se ubraja u remek djela svjetske kinematografije. Ifigenija je svakako velika inspiracija za postavku i nudi bezbroj pitanja na koja dramski umjetnik u današnjem svijetu, baš u ovo vrijeme, mora da odgovori aktuelizacijom i tematizacijom sižea koji Euripid nudi.
„Ifigenija“ je komad ljudske katastrofe. U koncentraciji vlasti za koju se trpi i pati, Euripid nam kazuje da su ljudske žrtve za najveće društvene ideale časnije od prihvatanja ograničene slobode. Mi u tom neizbježnom storiju tragamo za današnjim čovjekom koji je opsjednut duhovima skoro pa arhetipskog neoliberalnog diskursa, gdje se, kao grčki junak, batrga između diktata obezljuđene moći i kontrole s jedne, i potpisnute emotivne, tople, ljudske, pa i bolne istine života, s druge strane. Današnju Ifigeniju ne ubija proročanstvo, kako to možemo isprve shvatiti, već otupljela i obesmišljena ljudska priroda.
Saradnja dva centra za kulturu sa Sjevera značajna je sa više aspekata, prije svega zbog dugogodišnje saradnje na raznim poljima, prirodnosti koproduciranja i udruživanja sredstava, ali i ideje da se na scenu zajednički postavi grandiozno Euripidovo djelo. Svakako da će od velikog značaja biti iskustvo bjelopoljskog Centra za kulturu koji gaji profesionalni pozorišni izraz već dugi niz godina, ali i polet kolašinskog Centra za kulturu koji iz godine u godinu sve više stoji iza raznih novih osvježavajućih projekata.
Takođe, treći učesnik ovog projekta, Korifej teatar, reprezentativni je predstavnik nezavisne kulturne scene u Crnoj Gori, i ovo im je treći projekat u posljednjem kvartalu ove godine. Podsjećamo, u toku su probe za predstavu „Mali Tesla“ koju u koprodukciji Korifej teatra sa KIC-om „Zeta“ Golubovci i Dramskim studiom „Prazan prostor“ Podgorica režira reditelj Petar Pejaković, a paralelno se odvijaju i probe za komad „Pismo“ koji autorski na scenu postavljaju Anđelija Rondović i Đorđije Tatić.
Sve tri strane nadaju se da će pandemijski uslovi dozvoliti da se proces odvija nesmetano, uz poštovanje propisanih mjera nadležnih institucija.