Pismo zaposlenih u Muzickom centru Crne Gore
Dolaskom novog menadžmenta Muzičkog centra Crne Gore, prije pet mjeseci, uslijedio je niz događaja o kojima mnogi zaposleni u ovoj Javnoj ustanovi žele da informišu crnogorsku javnost, navodi se u uvodnom dijelu pisma koje su zaposleni dostavili medijima.
Oni napominju da je na sastanku zaposlenih, održanom 4. marta, član Savjeta ove ustanove ispred zaposlenih izvijestio kolektiv MCCG da je, sa još dva člana Savjeta, podnio prijavu Osnovnom i Specijalnom državnom tužilaštvu u cilju preispitivanja zakonitosti rada rukovodstva MCCG.
Zaposleni su, piše u pismu, ovim putem saznali da je poslovna direktorica Isidora Damjanović donijela četiri odluke koje nisu u nadležnosti direktora, već u nadležnosti Savjeta, čime je više puta prekršen Zakon o kulturi i Statut MCCG.
Ostatak pisma prenosimo integralno.
U tekstu krivične prijave navode se odluke koje je poslovna direktorica Isidora Damjanović donijela bez saglasnosti Savjeta: Odluka o uslovima i cjenovniku za iznajmljivanje scenskog i ostalog prostora u MCCG, Odluka o formiranju cjenovnika ulaznica za koncerte i programe MCCG, raspisivanje i sprovođenje Konkursa za izradu grafičkog znaka/logotipa MCCG i raspisivanje i sprovođenje audicije za prijem članova u Baletski studio.
Članica Savjeta izabrana od zaposlenih u MCCG istakla je i nipodaštavajući odnos koji je od samog početka rada u Muzičkom centru Crne Gore poslovna direktorica imala prema aktuelnim članovima Savjeta, upoznajući kolektiv, u prvom redu članove Crnogorskog simfonijskog orkestra sa brojnim potezima poslovne direktorice koji su kod mnogih prisutnih izazvali iznenađenje i nevjericu, od podatka da je od toaleta za invalide napravljena kuhinja, da su dva toaleta za publiku pretvorena u tuš kabine za baletski ansambl, da su bačena četiri stara barokna timpana, kao i kompletan propagandni materijal i kontigent štampanih ulaznica sa bivšim logom MCCG.
Mnogo se stvari tokom petomjesečnog mandata poslovne direktorke nagomilalo u ovoj vodećoj muzičkoj instituciji Crne Gore, u kojoj postoje ljudi koji rade poslove koji nisu u okviru njihovog radnog mjesta, u kojoj se od iznajmljuje vrijedni instrument muzičarima koji nisu članovi CSO, i gdje se, prvi put od formiranja Muzičkog centra, od banke traži kredit.
Spomenućemo i da je predstavnik zaposlenih u Savjetu imao ključnu ulogu u sklapanju skoro cijele ove sezone CSO; usljed neangažovanja tonca za koncert sa solistom Bojanom Martinovićem, Televizija Crne Gore je vratila svoju tehniku, i koncert, na žalost i muzičara i ljubitelja muzike nije snimljen, a posljednji koncert održan 4. marta je, zbog neangažovanja majstora svijetla, održan pod radnim svijetlom.
Sastanak zaposlenih pokazao je potom veliko nezadovoljstvo članova Crnogorskog simfonijskog orkestra, sa kojima poslovna direktorka komunicira putem mejla i tri oglasne table.
Muzičari su izrazili nezadovoljstvo činjenicom da im se od oktobra ni poslovna ni umjetnička direktorka nisu obratile kao ansamblu u cjelini, što im je više puta sugerisano kao nepisano pravilo u svim ansamblima ovog tipa i koje su bivši direktori uvijek poštovali. Na dopis koji im je predsjednik Sindikata uputio 18. februara odgovoreno je tek dvije nedjelje kasnije, uoči sastanka zaposlenih i saznanja o podnešenoj krivičnoj prijavi.
Naveli su muzičari da su razni dopisi menadžmenta, nerijetko prijeteće i nerazumljive sadržine, kao i brojne problematične momente koji su tokom petnaest sezona Crnogorskog simfonijskog orkestra bili nezamislivi – od spornog video monitoringa i kartica za evidenciju, reversa za instrumente, štampanih obavještenja u toaletima da se “poslije velike nužde očisti wc šolja” ili da će se ulaz za muzičare zaključavati 10 minuta prije početka probe, u prvoj sezoni od postanka CSO u kojoj ovaj orkestar nema ni jedan nastup van Podgorice, a zapravo se podrazumijeva da svoje programe u cilju afirmacije umjetničke muzike razvija na cijeloj teritoriji Crne Gore.
Muzičari CSO imali su razumijevanja za mnoge nespretne poteze menadžmenta u početku njihovog mandata, od dopisa za audiciju u kojem ih obavještavaju da su dio novembra slobodni “kako bi se pripremili za audiciju početkom decembra”, ali su vremenom neki potezi poslovne direktorke dobili elemente mobinga za pojedine članove kolektiva, koji je, poznato je, teško dokaziv.
Od advokata su zaposleni dobili informaciju da imaju pravo na sve zastarjele doprinose, putne troškove, plaćeni rad na poziciji vođe i zamjenika vođe, te da je u toku dogovor s advokatom oko cijene njegovog angažmana.
Muzičari i zaposleni u MCCG razmatrali su mogućnosti koje će im pomoći da se njihov rad nastavi u smislu daljeg napretka i afirmacije muzičke umjetnosti, u skladu sa Pravilnikom, Statutom i svim aktima koji ovu instituciju vode naprijed. Razmatrane su mogućnosti i štrajka ali se odustalo od toga upravo zbog publike koja uživa u njihovim nastupima.
U toku je inicijativa skupljanja potpisa zaposlenih za razrešenje poslovne direktorke, i koja će biti proslijeđena Savjetu i Ministarstvu kulture Crne Gore.