Predstava Ifigenija – grčka mitološka junakinja
– Autor: Vukašin Pođanin –
Predstava Ifigenija je rađena u režiji Zorana Rakočevića po Euripidovoj „Ifigeniji u Aulidi“ i za Rakočevića predstavlja komad ljudske katastrofe.
Kako on navodi, komad se bavi „jednom klasom ljudi, koji su u tolikom posjedovanju moći da su zaboravili da su ljudi“.
U predstavi igraju Anđelija Rondović, Jelena Đukić, Đorđije Tatić, Petar Novaković i Moamer Kasumović i studenti glume na Fakultetu dramskih umjetnosti sa Cetinja u klasi profesora Branimira Popovića, Une Lučić i Ognjena Sekulića.
U predstavi, takođe, igra i muzičar Bojan Peko Minić koji potpisuje i muziku iste.
Komad je produkcija Centar za kulturu Kolašin sa sa koproducentima NVO “Korifej teatar” iz tog grada i bjelopoljskim Centrom za kulturu.
Predprodukciju potpisuje Jelena Šoškić, a predstavu sufinansira Ministarstvo kulture Crne Gore preko konkursa za razvoj kulture na sjeveru za 2020.godinu. Finsijsku podršku pružili su i Opština i Turistička organizacija Kolašin, kao i i nekoliko sponzora, osvjedočenih prijatelja kolašinske stvaralačke energije.
Mit o Ifigeniji
Ifigenija je prema grčkoj mitologiji kći Agamemnona i Klitemnestre ali neki drugi izvori smatraju da su joj roditelji bili Tezej i Helena, a da ju je odgojila Klimenestra.
Prema mitološkim tezama Ifigeniji otac, je ubio jelena i zavjetovao se da će dati ono najljepše što će se roditi te godine, a to je bila upravo ona – Ifigenija i tako je ona trebala ići na žrtvenik, ali se boginja Artemida sažalila pa je Ahilej Ifigeniju sklonio sa žrtvenika.
Ona tada postaje sveštenica kod Artemide, nakon čega njen brat Orest pokušava da ukrade kip Artemide. I ako ga je ona tada prepoznala i pobegla sa njim, smatra se da se kasnije vratila u taj hram, gdje je nastavila da obavlja službu i gdje je bila sahranjena.
Grčki pjesnik Euripid je napravio djelo „Ifigenija u Aulidi“(413.godine, p.nove. ere ), i „Ifigenija u Tauridi“ (oko 406.godine, p.n.e.)
Predstave mita o Ifigeniji pojavljuju se u likovnoj umjetnosti od kraja 5. vijeka p.ne., pri čemu je scene njenog žrtvovanja i susreta s Orestom prvi obradio Timant iz Kitna u monumentalnom slikarstvu, a kasnije se one javljaju i na draguljima, kamejama, etrurskim urnama i rimskim sarkofazima i mozaicima.
Bitno je istaći da postoje i pisanja Pausanije, da je u gradu Hermioni u Argolidi postojalo svetilište Artemide Ifigenije, a isti autor i Herodot kažu da stanovnici Egire u Ahaji prinose žrtve boginji za koju smatraju da je Ifigenija, Agamemnova kći.