Sošić: Ne zna amater šta je nacionalni teatar
Umjetnički direktor Crnogorskog narodnog pozorišta Željko Sošić kaže da u polovini njegovog mandata, nijedan projekat CNP-a nije prekinut, i nikada, osim zbog pandemije, CNP nije stalo sa radom.
Reagovanje Sošića prenosimo u cjelosti
Kao diplomiranom dramskom umjetniku – reditelju, neprikladno mi je i nedostojno da čitam, a kamoli odgovaram na skribomaniju tzv. “spoljnjeg eksperta” za kulturu – kafanskog harmonikaša i amatera srednjoškolskih dramskih sekcija, Dragana Koprivice. Ipak, moram, prije svega, zaštititi javnu funkciju koju obnašam u najznačajnijoj ustanovi kulture.
Jedino što može biti stupidnije od pozorišnih “kritika” koje uporno piše su njegovi poduhvati “analize” poslovanja i repertoarske politike nacionalnog teatra. U polovini mog mandata, nijedan projekat nije prekinut, i nikada, osim zbog pandemije, CNP nije stalo sa radom. Godina 2019. je, prema javno dostupnim izvještajima, godina sa najvećim prihodima od prodaje karata, sa preko 180 izvedenih programa. Kao umjetnički direktor, zajedno sa kolegama pozorišnim umjetnicima i cijelim teatrom, za nešto više od dvije godine (uz cijelu godinu pandemije korona virusa!) potpisujem deset projekata. Između ostalog – prvog “Hamleta”, prvog “Godoa”, prvog “Ivanova”, prvog Direnmata, prvu italijansku operu u istoriji CNP. Ali, što zna amater šta je opera! Potpisujem projekte koje režiraju najznačajniji reditelji jugoistočne Evrope. Ali, što zna lokalni diletant šta je Evropa!
Da je imao namjeru da objektivno sagleda situaciju u našoj ustanovi, došao bi ovih dana na neku od aktuelnih predstava. Da li, i kako radimo, mogao je vidjeti u novoj predstavi “Đokonda”, koju upravo premijerno izvodimo. Naravno, jasno je da se ovdje ne radi o analizi rada, već o političkom revanšizmu, o čemu on i otvoreno piše. Glavni motiv njegovog ataka na mene lično je moja beskompromisna bitka za građansku Crnu Goru, moja borba protiv velikosrpskog šovinizma, i moj jasno izraženi politički stav.
Poplava nesrećnih okolnosti izbacila je na površinu ovog lika i okitila ga titulom “spoljnjeg eksperta”. Zbog svega toga pomislio je da ima pravo da analizira moj rad, moje stavove i rad Nacionalnog teatra. Što se mene tiče, to pravo ničim nije zavrijedio.