Fondacija Konrad Adenauer i FDU objavili zbornik radova Moć kulture: Politika i pozorište – sjećanje na stvarnost
Fondacija Konrad Adenaueru saradnji sa Fakultetom dramskih umjetnosti Univerziteta Crne Gore objavila je zbornik radova pod nazivom Moć kulture: Politika i pozorište – sjećanje na stvarnost sa istoimene konferencije održane u oktobru 2020. godine u Kotoru koja je okupila je predstavnike akademske zajednice, dramske umjetnike, teatrologe i pozorične kritičare iz Crne Gore, regiona i Njemačke.
Publikacija koju predstavljamo promoviše dijalog, i dodatno je bilo važno da u kontekstu globalne pandemije Covid-19 konferencijom i zbornikom radova promovišemo ulogu i značaj pozorišta koje kao medij ima izuzetan emancipatorski potencijal za društvene promjene u zajednici. Radovi kritički promišljaju različite mogućnosti i perspektive djelovanja pozorišta. Tekstovi su dragocjeno svjedočenje autorskih pogleda, poetika i iskustva. U publikaciji se nalaze i teatrološke rasprave koje govore o značaju istraživanja odnosa politike i pozorišta, modela i repertorskih strategija. Publikacija referiše na pluralizam dramskog i postdramskog pozorišta, poput dokumentarnog ili inkluzivnog pozorišta koje širi zonu uticaja, zonu publike i javnosti.
Pred čitaocima su autorski i istraživački tekstovi koji mapiraju istorijske i savremene aspekte političkog i primjenjenog pozorišta. Zbornik otvaraju dva uvodna teksta Politika i pozorište – sjećanje i djelanje, prof. mr Janka Ljumovića i Angažirano kazalište – sporazum između etike i estetike prof. dr Darka Lukića. U okviru prvog temata Dramski tekst i političko pozorište objavljeni su radovi Svjedočenje o političkoj (ne)moći prof. Radmile Vojvodić, Od afijundžija do dramadžija – crtice za buduću skicu prof. Almira Imširevića, Kako je propao Rock’n’Roll: Dramski tekst i političko pozorište – makedonska situacija prof. dr Ane Stojanoske, Političnost dramskog teksta – stare dileme i nova dramaturgija Vaska Raičevića i Pozorište kao otrežnjenje – tri znaka našeg vremena Sulja Mustafića. Temat Repertoarske strategije sadrži tekstove Pozorišne politike i repertoarske strategije: Kultura i estetika brige, gostoljubivosti, solidarnosti i empatije prof. emerite Milene Dragićević Šešić, Politike izvedbi: Inscenacija sadašnjosti u pozorištima njemačkog govornog područja prof. dr Michaela Brauna, Pozorišno izvođenje istorije: Lažni car Šćepan Mali mr Maje Mrđenović, Primjenjeno pozorište – primjeri iz prakse prof. Petra Pejakovića i Pozorište kao metapolitički svijet: Pogled iz Alterantaivne teatarske aktivne kompanije (ATAK) Dragane Tripković.
Urednik publikacije je Janko Ljumović, dok grafičko oblikovanje potpisuje Helena Tošić. Koordinatorka projekta konferencije i zbornika radova je Sanija Šljivačanin.