„Otvorena proba“ Crnogorskog simfonijskog orkestra za korisnike Fejsbuka

„Otvorena proba“ Crnogorskog simfonijskog orkestra za korisnike Fejsbuka

Nakon što se desetak godina čekalo da Muzički centar useli u svoju zgradu, u rekonstruisani prostor bivšeg Doma vojske, i da se konačno dobiju upotrebne dozvole i počne s radom, juče smo prvi put imali priliku da putem društvenih mreža ispratimo i „Otvorenu probu“ Crnogorskog simfonijskog orkestra.

Probu su mogli pogledati svi korisnici Fejsbuka, a pod upravom hrvatskog dirigenta i kompozitora Ivana Josipa Skendera, članovi orkestra izvodili su kompozicije „Danses Concertantes“ Igora Stravinskog, „Antiche arie ed danze“, br. 3 Otorina Respigija i „Divertimento“ Bele Bartoka. Kako nezvanično saznajemo iz Muzičkog centra, „Otvorena proba“ je zapravo najava skorog zvaničnog otvaranja zgrade i priprema koncerta koji će biti izveden tom prilikom.  

„Divertimento“ je kompozicija u tri čina za gudački orkestar, nastala 1939. godine, i dio je neoklasicističke zaostavštine. U izvođenju CSO svi elementi ovog omaža baroku koji potpisuje mađarski kompozitor dolaze do izražaja: plesni magnetizam koji bezuslovno traži reakciju ne samo orkestra, već i publike, obojen djelimično i tradicionalnim zvukovima, zatim mračni, dekolorisani sloj koji prizemljuje, a na kraju i izrazita svečanost koja se posebno registruje u trenucima kad se kompletan orkestar nasloni diskretno na izdvojene dionice.  

Treći čin Respigijevih „Drevnih arija i plesova (Antiche arie ed danze)“ nastao je 1931. godine i dominantna melanholija nas sve vrijeme podsjeća na činjenicu da je kompozicija u stvaranju bila oslonjena na zvuk laute. Orkestar je melanholiju dodatno raznježio, bez upadanja u zamke hipesenzitivnosti i patetike, već držeći liniju dostojanstvenosti i naedmotivnosti.  

„Otvorena proba“ je, bez imalo pretjerivanja, bio koncert sam po sebi, cjelovita muzička priča koja je dodatno inspirisana činjenicom da orkestar konačno nastupa u svojoj kući, bila je i svečana i dirljivo grandiozna u isto vrijeme. To je bio idealan način da se publici predstavi novi koncertni prostor, ali i spremnost orkestra da se vrati redovnim nastupima.  

U toku promijenjenih okolnosti usljed pandemije korona virusa, članovi ansambla su nastupali samo u okviru manjih ansambala, a svečano otvaranje Muzičkog centra Crne Gore još uvijek nije upriličeno iz istih razloga, iako je najavljeno. Stoga je ova „Otvorena proba“ bila osvježenje kakvom su se istinski ljubitelji muzike na kratko obradovali.

Message
x