Održan okrugli sto u okviru 30. Kotorskog festivala pozorišta za djecu “Kotor od danas ima šansu da bude velegrad”

Održan okrugli sto u okviru 30. Kotorskog festivala pozorišta za djecu “Kotor od danas ima šansu da bude velegrad”

Foto: Krsto Vulović

Drugi dan 30. Kotorskog festivala pozorišta za djecu otvoren je okruglim stolom na temu “Budućnost pozorišta za djecu i mlade u Kotoru” u prostorijama nekadašnjeg zatvora, a sadašnjeg Kreativnog hub-a u srcu Starog grada.

Okrugli sto je okupio predstavnike pozorišta i umjetnosti – Petra Pejakovića, Ljubivoja Ršumovića, Gorana Bulajića, Igora Bojovića, Stevana Koprivicu, Slobodana Markovića, Igora Tretinjaka, Dejana Đonovića, Maju Mrđenović, Tijanu Grumić i Mariju Backović, kao i predstavnike zvaničnih institucija – Petra Kovačevića ispred Ministarstva kulture i digitalnih medija, te Katicu Brkanović u ime Sekretarijata za kulturu Kotora, navodi se u saopštenju festivalskog tima.

Povod za diskusiju bila je u širem smislu najava predsjednika Opštine Kotor Vladimira Jokića da će od ove godine grad dobiti pozorište za djecu.

Direktor Kotorskog festivala pozorišta za djecu, Petar Pejaković, istakao je da je nakon tri decenije posvećenog rada, zasnovanog na entuzijazmu i ljubavi prema pozorištu, festival dobio priliku da preraste u zvaničnu javnu ustanovu. On je istakao da Crna Gora nema pozorišni instituciju čija je jedina djelatnost namijenjena djeci, te pozvao na stvaranje uslova da festival živi tokom cijele godine kroz aktivnosti, ne samo kroz tradicionalnih 12 dana programa početkom jula.

Jedan od začetnika ideje o Kotorskom festivalu pozorišta za djecu, čuveni dječji pjesnik Ljubivoje Ršumović, istakao je da se grad koji ima infrastrukturu, ali nema pozorište – ne može zvati velegradom.

“Kotor od sinoć ima šansu da bude velegrad, da se zadovolji potreba koja je duhovna, kulturna, kulturološka – ne samo među onima koji se bave pozorištem, već i onima koji bi dolazili na programe”, kazao je Ršumović.

Cilj okruglog stola bio je da se definišu potencijalni pravci razvoja budućeg pozorišta, te mapiraju modeli koji bi bili efikasni u rješavanju i prevazilaženju postojećih izazvova, dodaju domaćini.

Zamjenica direktora KFPD, Marija Backović kazala je da je ideja da se unutar postojećeg elaborata doda predlog da pozorište bude menadžerskog tipa, uz zapošljavanje malog broja ljudi koji bi njime rukovodili.

Ona je istakla da je olakšavajuća okolnost činjenica da je kreativni hub osposobljen, te da se može koristiti za rad i stvaranje sadržaja u dva pravca – ka crnogorskoj publici, ali i festivalima i internacionalnoj sceni. Ona je dodala da se buduće predstave moraju kreirati na način da budu mobilne, kako bi se mogle izvoditi u svim prostorima širom Crne Gore i van nje, piše u saopštenju.

Prisutni su zaključili da je osnovni problem do sada prepoznat činjenica da centri za kulturu, kojih u Crnoj Gori ima oko 30, nisu funkcionalni, te da u velikoj mjeri zavise od partijskih politika na lokalnom nivou.

“Neophodno je pronaći sistem kako da se festival finansira, a da se ostane nezavisan, da se izbjegne političko uplitanje. Potrebno je stvoriti sistem koji nije toksičan, gdje kvalitetne stvari ne nastaju kao incident”, kazala je pozorišna kritičarka Maja Mrđenović.

Jedan od učesnika diskusije – dramaturg i scenarista Stevan Koprivica smatra da je namjera gradnje pozorišta izrazito plemenita, te da se mora obezbijediti podrška države u okupljanju djece oko nečeg plemenitog i mudrog kao što je pozorište, koje omogućava udaljavanje od ideoloških zabluda i fokus na sagledavanje vrijedne literature.

Na pomenuto se nadovezao i pozorišni reditelj Goran Bulajić, ističući da je od ključnog značaja stvoriti ustanovu sa stabilnim budžetom, na čijem će čelu biti relevantna osoba sa kredibilitetom i autoritetom.

Predstavnik Ministarstva kulture i digitalnih medija, Petar Kovačević, saopštio je da je cilj da se “iz društva preraspodjele preraste u društvo stvaranja”, te da se samo znanjem i kreativnošću sistem može unaprijediti.

Budući period biće fokusiran na okupljanje stručnog tima koji će dati predloge koji se tiču kako zakonodavnog okvira kojim se definiše ova oblast, tako i konceptualnih i operativnih segmenata procesa stvaranja budućeg pozorišta za djecu u Kotoru.

Okrugli sto je okončan riječima Ljubivoja Ršumovića, koji se obratio stihovima Mike Antića: “Srce se nema da se ima, srce se ima da ga daš svima”, ističući da kada postoji ljubav prema pozorištu, istinska volja i posvećenost, sve je moguće ostvariti, te da očekuje da će buduće pozorište za djecu u Kotoru, u bliskoj budućnosti imati i status nacionalnog, navodi se u saopštenju.

Večernji repertoar drugog dana festivala je započeo uz “Ršumdan u Kotoru” – veče poezije Ršumovića, koji je okupio veliki broj posjetilaca svih uzrasta.

Na 83. rođendan pjesnika koji je obilježio djetinjstva brojnih generacija, djeca su kroz horsko pjevanje njegovih djela, te čitanje njegove poezije, Ršumoviću poželjela najljepše želje.

“Kotorski festival ne bi bio to što jeste bez plesa, a za taj segment su se pobrinuli mali plesači iz Studija za balet i ples Mala sirena iz Kotora, koji već tri decenije doprinose da festival iz godine u godinu bude bolji. U goste nam je stiglo i pozorište Boško Buha, čiji su članovi na prepunoj ljetnjoj pozornici izveli predstavu “Hajdi”, za koju se tražila karta više”, podsjećaju domaćini.

Foto: Krsto Vulović

U isto vrijeme na stadionu Grblja odvijao se revijalni dio programa festivala – igranje predstave “(Ne)pričaj mi bajke”, Dramskog studija Prazan prostor iz Podgorice.

Ulaz za sve predstave je besplatan, a ulaznice se mogu rezervisati na broj telefona 067 807 477 svaki dan od 9 do 16 časova.

Cjelokupan program možete pronaći na zvaničnom sajtu festivala

Message
x